dinsdag 25 maart 2008

Achterstand of voorsprong?

Op een feestje raakte ik in gesprek met een docent natuurkunde, die enthousiast vertelde over hun nieuwe lokalen met Activ-borden. Tijdens hun open dag, waar heel wat achtste groepers een school voor volgend jaar kwamen uitzoeken, toonde hij trots de digiborden: "kijk eens, wij hebben hier heel speciale schoolborden". Wat er dan zo bijzonder was aan die borden, wilden ze weten, want ze zagen er eigenlijk net zo uit als de digitale schoolborden van hun basisschool. Het bleek dat vrijwel alle kinderen op hun school al enige tijd vertrouwd waren met de digiborden. Lopen we dan zo achter bij het basisonderwijs?
Pikant detail is dat ik op datzelfde feestje ook in gesprek raakte met een universitair natuurkundige die betrokken is bij de wijzigingen van de natuurkunde programma's voor havo en vwo, en met name de rol van de ICT daarin. Hij was zich niet bewust van de vlucht die het gebruik van digiborden ook in het middelbaar onderwijs aan het nemen is, en het lijkt er dus op dat wij weer op het hoger onderwijs voorlopen. Oef, gelukkig maar.

Geen opmerkingen: